Česky
Slovensky
English
Deutsch
Polski
Pусский
Român
Sledujte nás na sociálních sítích: 

Navigace

Pro uchazeče
DRILL poradna
Nastupuje to zaměstnání

Nastupujete do zaměstnání

Po absolvování všech přijímacích pohovorů, vyjednávání o platu, zaměstnaneckých výhodách a dalších podmínkách a po podpisu pracovní smlouvy přichází konečně Váš první den v novém zaměstnání. Konečně můžete začít plánovat co a jak budete v novém místě dělat. Rádi bychom Vás ovšem upozornili, že to už je pozdě.

Pokud nenastoupíte do nového zaměstnání, nebo na novou pozici, s alespoň přibližnou představou o tom, čeho chcete dosáhnout, co je pro Vás nejdůležitější, jaké jsou hlavní překážky, které se Vám s největší pravděpodobností co nejdříve postaví do cesty, narazíte na tvrdou zeď reality ještě dřív, než se stačíte pořádně rozběhnout. Potom již bude pozdě na plánování. Nikdy již na něj nebudete mít dostatek času a budete „vydán na milost a nemilost okolnostem“.

Promyslete si předem, co chcete v novém místě dělat. Na to potřebujete určitý čas. A jelikož se na to málokdy můžete plně soustředit, když sedíte ještě na starém místě, ideální je, když si před nástupem do nového zaměstnání vezmete dovolenou. Tak dlouhou jak budete potřebovat. Pokud si z jakéhokoliv důvodu dovolenou vzít nemůžete, měl byste si již několik týdnů před nástupem do nového místa vyhradit několik večerů nebo víkend, kdy Vás nebude nikdo rušit, na to, abyste si vše důkladně promyslel. Můžete se jít projít do lesa nebo do hor, sporné otázky či problémy prodiskutujte se svým partnerem nebo přítelem, kterému důvěřujete a který nepracuje ve Vaší současné společnosti. Nebo dělejte něco jiného, co Vám umožní se uvolnit a přemýšlet.

Základem dobré přípravy je samozřejmě získání co možná největšího množství informací o společnosti a pozici, na kterou nastupujete. Předpokládáme, že mnoho již víte z Vaší přípravy k přijímacím pohovorům, ale nyní musíte jít trochu více do hloubky. Čtěte všechny propagační a tiskové materiály, které jsou o společnosti k dispozici. Snažte se zjistit, jací lidé u společnosti pracují a jaký je její celkový image.

Máte-li nastupovat do zaměstnání v nějakém oboru, o němž toho zatím mnoho nevíte, obstarejte si příslušnou literaturu. Můžete také požádat Vašeho budoucího zaměstnavatele, aby Vám poradil, co by bylo nejlepší si prostudovat, případně Vám potřebnou literaturu poskytl.

Na nové místo se musíte důkladně připravit i v případě, že se jedná o společnost, ve které pracujete. Každá pozice je jiná a zejména pokud máte nastoupit na manažerské místo, připravte se na to, že řídit zaměstnance je něco jiného než být sám „řadovým“ zaměstnancem. Ujasněte si zejména:

  • Jaká je Vaše nová pozice ve společnosti?
  • Jak úspěšné je oddělení, do kterého nastupujete? Klesá nebo stoupá jeho výkon?
  • Vykazují konkurenční společnosti rychlejší růst? Pokud ano, tak proč?
  • Dosahují Vaši konkurenti nižší ceny nebo nižších nákladů?
  • Poskytují Vaši konkurenti lepší kvalitu svých produktů nebo služeb?
  • Co, jakým způsobem a jak chcete změnit?

Patrně si beze zbytku nezodpovíte na všechny otázky, ale měli byste o nich přemýšlet, vytvořit si o nich nějakou představu a dojít k závěru. Přemýšlejte zejména o následujících oblastech:

  • O nákladech a cenách. Je možné poskytovat služby Vašeho útvaru nebo Vaší společnosti levněji nebo efektivněji?
  • O kvalitě. Je možné poskytovat produkty a služby ve vyšší kvalitě?
  • O zákaznících. Je možné poskytovat zákazníkům lepší služby? Je možné se k nim chovat vstřícněji než konkurenční společnosti? Je možné na jejich požadavky reagovat rychleji, ochotněji, spolehlivěji?
  • O zaměstnancích. Jakým způsobem pracují Vaši budoucí kolegové, nebo lidé ve Vašem týmu? Pracují lidé jako skutečný tým? Jaký je styl vedení a řízení? Jaký je nadřízený a jakou má ve společnosti pověst?

Při přípravě na nástup do nového zaměstnání nezapomínejte na to, že budete potřebovat hodně pomoci. Proto než nastoupíte, si ujasněte, od koho pomoc můžete očekávat. Spojence můžete hledat v následujících skupinách:

  • Nadřízení. Váš budoucí nadřízený, případně i další vedoucí zaměstnanci společnosti, jsou odpovědní za Vaše přijetí či jmenování. To je, samo o sobě, předurčuje k tomu, aby Vám pomáhali. V případě Vašeho neúspěchu padá totiž určitý díl zodpovědnosti i na ně. Jak dalece Vám budou pomáhat, bude záležet i na tom, jak velký na Vás budou mít osobní zájem. 
  • Kolegové v oddělení. Udělejte si jasno, kdo jsou Vaši kolegové a co od nich můžete očekávat.
  • Ostatní zaměstnanci. Lidé v ostatních odděleních (zejména jejich vedoucí) mohou mít velký zájem na tom, aby Váš útvar zlepšil svůj výkon a mohou tento cíl s Vaším přijetím spojovat. Snažte se s nimi setkat a zjistit jejich postoje dříve, než nastoupíte. 
  • Zákazníci, partneři, dodavatelé. Navštivte klíčové zákazníky, partnery a dodavatele a zjistěte jejich názory.

Své první kroky v nové společnosti, nebo na nové pozici, si musíte pečlivě naplánovat a rozvrhnout. Zvažte skutečně velmi pečlivě, čím se na svém novém pracovišti uvedete. Může to být doba, kdy přicházíte nebo odcházíte z práce, otázky, které pokládáte, lidé, s nimiž se scházíte i to, jakým způsobem trávíte pracovní dobu.

Rozplánujte si prvních sto dní ve Vašem novém místě, ujasněte si, čeho chcete dosáhnout a stanovte si jednoduché a měřitelné cíle, abyste mohli sledovat Váš pokrok. Pokud to uděláte, Vaše šance na úspěch podstatně vzrostou. Pokud ne, budete to těžko dohánět.